Ukázky jídla 1

28. března 2018 v 18:13 | Zdebra
To bylo v lednu, jak jsem zveřejnila článek s kočičíma fotkama? Přijde mi, jako by to bylo minulý měsíc! Musím to napravit. Tentokrát jsem se rozhodla, že dám na blog nějaké ty fotky jídla. Nefotím každé jídlo, takže si zkresleně můžete myslet, že jím pořád to samé. A ne vždy se mi fotky povedou, a když je pak vidím na obrazovce, nejsou zrovna vhodné k vystavování, takže je nechám uložené na disku, a další možnost to vyfotit nikdy není. Žádné jídlo nikdy není stejné.

Pokud někoho zajímá, co jím, když nejím nic ze zvířat, cukr, kuchyňskou sůl a bílou mouku, může nahlédnout a třeba se i inspirovat.



Včerejší večeře.

Pečené brambory, to je u mě teď hit. Když si je takhle nakrájím na plátky, vleze se jich do remosky víc. K tomu jsem si nakrájela tofu. To se mi teď zrovna nepovedlo, protože to bylo na menší kousky a bylo to pak trochu tvrdé a to mi pak nechutná. Mám radši, když je to akorát. K tomu jsem si nakrájela pár plátků lilku a dala to péct. S kořením. Potom jsem si k hotovému jídlu nakrájela cibuli (jeden plátek rozdělen na kolečka), kousek mrkve jsem si nakrájela na mřížky. Přidala jsem ředkvičku a nastrouhala pár stroužků česneku. A po vyfocení jsem tam ještě přidala kečup a vegan majonézu.
Koření: paprika sladká, paprika pálivá, granulovaný česnek, mletý rozmarýn, tymián. A zapomněla jsem kmín!

Tip: Tak jako brambory lze nakrojit i mrkev.

Tip 2: I brambory můžete nastrouhat na mřížky, jen jsem je nezkoušela péct. Párkrát jsem je dala do zapečených brambor, ale musely být jen ve spodní vrstvě. Na horní by byly pak moc tvrdé a usušené.

* * *



U brambor ještě zůstaneme.


Brambory a tofu řízky. S nastrouhaným česnekem a vylitým kepučem. Jednoduché.

Na bramborách je pouze kmín. Na tofu je taky kmín a tymián nebo bazalka. To si už nepamatuju. Aneb Když vaříte/pečete jak pejsek s kočičkou.

Tip: Tofu plátky můžete před pečením potřít i hořčicí.

* * *



Květák s pečenýma hranolkama. Další jednoduché jídlo.

Květák se trochu uvařil, potom jsem si připravila těstíčko - cizrnová mouka s vodou a do toho různé koření, co jsem našla. Na vedlejším talířku jsem si připravila kukuřičnou strouhanku. Nejdřív jsem květák namočila do těstíčka a potom šup s tím do strouhanky, která na tom dobře drží. Smažení pak bylo jednoduché - v silné vrstvě oleje, aby to nebylo přepálené a přemaštěné. Zní to divně, ale čím fíc oleje, tím líp. Kdyby ho bylo málo, bylo by to přepálené a moc mastné.

Hranolky jsou pečené v remosce. Posypala jsem je kmínem a rozmarýnem. Možná granulovaným česnekem. Na talíři jsem pak přidala vegan majonézu Spak a trochu se mi tam vylil kečup Kand. Čerstvě otevřený, takže to jistě znáte - neleze to, a když s tím trochu zatřepete, už se to skoro vylije.


Čočka s rýží a mrkví. Na fotce to vypadá jak nějakej blivajz, ale mám jen jednu fotku, a trochu jsem to přehnala s olejem. Paprika, kurkuma, česnek a spol moc nepomohly. Vidět je i kmín.

Taková jídla jsou jednoduchá. Uvařím čočku. Ta je hned. Na pánev dám nakrájenou nebo nastrouhanou mrkev (můžou být i mřížky) a zaliju troškou oleje. Tady mi uniklo trochu víc oleje. Přidám všelijaké koření. Občas to promíchám, aby se to nepřipálilo a nepřilepilo. Vedle vařím rýži. Na půl hrnku rýže přidám dvojnásobek vody. Zhruba. Takže vždycky raději víc. Než začne voda vřít, dám do ní pár zrnek himalájské soli. Hodil by se mi nějaký mlýnek. Vařím pod pokličkou, protože jinak bych místo pár minut mohla tu rýži vařit hodinu. Jelikož máme blbou pokličku, musím hlídat, aby voda netekla ven, tak občas musím pokličku nadzvednout, aby pěna klesla. No, občas... tak dvakrát za minutu? Mezitím do pánve napustím trošku vody a zas promíchám a přidám nějaké to koření. Potom přidám čočku a kmín. Ke konci, kdy je rýže hotová, můžu vypnout i plamen pod pánví, a promíchám to s rýží.

Tip: Dobré je mrkev nastrouhat škrabkou.


Opět brambory, opět tofu, opět česnek, opět kepuč. Posypené asi tymiánem a himalájskou solí (pár zrnek můžete vidět). Tofu jsem tentokrát nakrájela a upekla akorát. Jsou to větší kostičky než u té první fotky, a nejsou tak tvrdé. Kostičky se dobře namáčejí do česneku a kečupu.

* * *



Žlutý hrách s rýží a červenou řepou a rajčaty.

Uvařila jsem žlutý hrách. Několikrát jsem ho opláchla, a při vaření jsem několikrát vyměnila vodu, protože tento hrách hodně pění. Když byl hotov, dala jsem ho bokem do misky.
Nakrájela jsem rajče, které šlo na pánev. K němu jsem přidala stroužek česneku nakrájený na plátky, zalila trochou oleje (myslím, že tehdy jsem ještě měla olivový) a přidala koření - bazalku, oregáno a granulovaný česnek. Česnekového aroma není nikdy dost, hezky to pak voní, když se to "vaří". Pánev jsem hlídala, aby se kousky rajčat nepřichitily, a čekala jsem, až změknou, abych je mohla rozmáčknout a pořádně promíchat. Nakrájela jsem si červenou řepu, kterou jsem tam přidala. Je to už měsíc, tak si už nepamatuju, jestli jsem tam náhodou nepřidala i mrkev a kousek batátu nakrájené na kostičky. V té barvě to moc není poznat, co je co.
Nechala jsem pánev, ať si žije svým životem, občas jsem to promíchala, přidala nějaké to koření, a dala jsem vařit rýži, do které jsem nasypala trošku kurkumy, ať je to trochu barevné.

* * *


Špagety s čočkou

Možná je to pro vás nezvyklá kombinace, ale já mám jednu zásadu: K luštěninám vždy nějakou obilovinu. A těstoviny jsou z čeho? Z obilí. Konkčétně tohle jsou celozrnné špagety.

Jak to tak bývá, nejprve jsem si uvařila čočku. Potom jsem ji smíchala s nějakou tou zeleninou jako jsou batát, mrkev, cuketa a arašídama na pánvi. Špagáty jsem uvařila až ke konci. Poprvé jsem je přelomila na půl, a zjistila jsem, že je to tak lepší, líp se to pak promíchá. Nebo možná ne poprvé, ale až letos jsem to začala dělat. Předtím jsem je nechala v celé své délce a blbě se to promíchávalo. Uvařené špagáty jsem přidala na pánev a promíchala. Přidala jsem koření na těstoviny a trošku protlaku nebo kečupu, už nevím. Na talíři jsem jídlo posypala lahůdkovým droždím.

* * *


Pagan girl alias Pohanka! Ne, já vím, že pohanka se anglicky řekne buckwheat. Ale pobavilo mě, když jsem někde na facebooku viděla fotku, kde to tak bylo u pohanky napsané. Já sama jsem dřív ze srandy říkala "AfterHanka".

Nevidím tam žádnou luštěninu, tak buď tam byla čočka nebo nic.

Na pánev jsem dala nakrájenou cibuli, olej a nechala to chvíli, dokud cibule nezměkla. Přidala jsem koření, nakrájela jsem mrkev nebo batát, už si to nepamatuju. Možná obojí. Na závěr jsem to všechno smíchala i s pohankou, kterou jsem vařila hned vedle. Pohanka je rychlá.

* * *



Celozrnné těstoviny s čočkou. Myslím, že přípravu nemusím moc popisovat, protože se nijak neliší od těch předchozích. Jen jsem to na závěr posypala jarní cibulkou. Škoda, že nemáme pažitku!

* * *



Celozrnné špagáty s tofu a hráškem a mrkvičkou a batátem. Mrkvička je nastrouhaná škrabkou, batát je na kostičky, abych to rozlišila, protože ono to má stejnou barvu i chuť. Nejprve šlo na pánev tofu, které jsem posypala kurkumou a nejspíš dalším kořením, později jsem přidala hrášek a zeleninu. Na závěr špagety a kečup.

* * *


Tofu, zelenina a jáhly.
Není třeba se moc rozepisovat. Tofu stejné jako u předchozí fotky, jen jsem přidala sladkou papriku. Mrkev byla na kostičky, batát na hranolky. Pórek a hrášek dodávají zelenou barvu. Ještě něco tam je zeleného, ale to jsem nepoznala. Je to mražená směs z obchodu.
Jáhly jsou jednodušší než kuskus. Není třeba je nějak ochucovat narozdíl od kuskusu/bulguru/quinoy. Proto jsem je nepřimíchala k tomu ostatnímu.

* * *


Červená čočka, quinoa a špenát.

Pokud se vám normální čočka zdá pomalá, červenou budete mít uvařenou ještě rychleji. Akorát tu je třeba pořádně opláchnout, voda z ní je špinavá. Nedoporučuju ji ale moc předem dlouho namáčet, protože pak by byla rozvařená. Postup byl stejný jako obvykle. Jen jsem k tomu udělala quinou - řídila jsem se radama na obalu. Chuťově mi quinoa ale nesedla. Proto jsem pak byla ráda, když jsem zjistila, že jáhly jsou lepší. Quinou je třeba ochutit.
Špenát je syrový. Nejlepší. Už aby byla nějaká ta úroda!

Poznatek: Včera jsem zjistila, že quinoa se vyslovuje [kinoa]. Vím, že jsem to už párkrát někde slyšela, jak se to správně vyslovuje, ale včera jsem si zrovna pustila nějaké video, kde bylo pár slov, co lidi špatně vyslovují, a mezi nimi byla i quinoa.

* * *

Chtěla jsem přidat ještě i fotky z ledna, ale to by už byl článek dlouhý. Rozhodně bude pokračování. Tohle byl březen, únor. Příště by mohl být leden, prosinec. Potom duben, listopad. Chaotické, že? Uvidím, jak to vyjde. Březen ještě neskončil. A asi bych tento článek neměla mít nazvanej Fotky mého jídla, protože to nejsou nějaká extra díla, ale spíš ukázka jídla. Pokud chcete vidět i víc, můžete se podívat na můj Instagram.


Zaujalo vás nějaké mé jídlo?
Máte nějaké tipy a osvědčené recepty, které nikdy nezklamou?
Jaké jsou vaše oblíbené suroviny? A jaký pokrm vaříte nejraději?

 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Liliana | E-mail | Web | 11. dubna 2018 v 21:25 | Reagovat

Některé ty kombinace jsou docela zajímavé... a bez koření by to byla v kuchyni nuda :-) Čočka je mňam, kus kus také... ale ze mě vegan asi nikdy nebude... jednoho jsme měli v práci, ale dotyčný furt mlel jen o jídle a otravoval se svým novým stylem okolí a každému to vnucoval... no mě to akorát otrávilo a díky tomu mám averzi například na slovo "sója" :-D Teď jsem si ještě vzpomněla, že dobrá je i dýně hokaido - třeba pečená - a ani se z ní nemusí loupat slupka, krásně změkne.

2 Zdebra | Web | 12. dubna 2018 v 13:28 | Reagovat

[1]: Jo, nucením se dosáhne akorát pravého opaku. K tomu musí dojít každý sám. Pokud se do toho člověk musí nutit, není to pro něj zrovna ideální, protože snadno zklouzne ke starým návykům. Pokud to ale i přesto překoná, výsledek pak stojí za to. Jen se to musí umět.
Hokaido mám ráda. Už se těším na podzim.

3 Liliana | Web | 12. dubna 2018 v 19:58 | Reagovat

[2]: Po všech těch přednáškách na téma "bio, vegan, vejce z vystresovaných slepic, chudiny krávy" jsem paradoxně začala mít obrovskou chuť na mléko... které jsem už nějakou dobu skoro ani nepila :-D :-O Hokaido už mám zasazené, tak snad se jim bude letos dařit :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Doporučuji:
_____________________________________________________________________________